اندوخته های اسلامی و تاثیرات آن بالای زندگی انسانها

تعرفه تبلیغات در سایت

1) آثار دهگانه قرائت سوره یس:
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم به امیرالمؤمنین فرمودند: ای علی! «یس» را بخوان که در آن ده اثر است: هر که آن را قرائت کند:
1) اگر گرسنه باشد سیرگردد؛
2) اگر تشنه باشد، سیراب گردد؛
3) اگر عریان باشد، پوشانیده گردد؛
4) اگر عزب باشد، ازدواج کند؛
5) اگر ترسان باشد، امنیت یابد؛
6) اگر مریض باشد، عافیت یابد؛
7) اگر زندانی باشد، نجات یابد؛
8) اگر مسافر باشد، در سفرش یاری شود؛
9) نزد میت خوانده نمی شود مگر اینکه خدا بر او آسان گیرد؛
10) اگر گمشده داشته باشد، گمشده اش را پیدا کند.(5)
2) پیدا شدن گمشده
شخصی به امیرالمؤمنین علی علیه السلام عرض کرد: بفرمایید وقتی چیزی یا کسی گم می شود چه باید بکنم؟
حضرت فرمودند: دو رکعت نماز بخوان و در هر دو رکعت بعد از حمد «یس» بخوان و بعد از آن بگو: یا هادی الضالّهِ رُدَّ عَلَیَّ ضالَّتی» ای هدایت کننده گمشدگان، گمشده ام را به من برگردان.
شخص می گوید: من این کار را کردم و بعد از مدتی خداوند گمشده ام را به من برگرداند(6)
3) جهت امنیت یافتن از چشم زخم و شر جن
در کتاب المصباح امده: هر کس سوره «یس» را با خود همراه داشته باشد از چشم زخم و از شر جنیان در امان بوده و خواب های خوش می بیند.(7)
6) داشتن قلبی نیرومند و ذهن قوی
اگر می خواهید قلبی نیرومند و ذهنی قدرتمند داشته باشید به سخن امام صادق علیه السلام عمل کنید که فرمود: هر کس در نهم شعبان سوره «یس» را با گلاب و زعفران نوشته و بنوشد در حفظ و امان خواهد بود و قلبش نیرومند و ذهنش قوی می گردد.(8)
7) برای دیدن پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله وسلم در خواب
در حاشیه زادالمعاد علامه مجلسی آمده جهت دیدن پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم در خواب، سه شب و هر شب سی مرتبه «آیه 42 یس» را بخواند.(9)
8) رفع فقر
جهت رفع فقر هر بامداد «آیه 68 یس» را قرائت کند.(10)
9) دوای دردها
از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده است: هر کس سوره یس را نوشته و پس از شستن از آب آن بنوشد در درونش هزار گونه دوا و نیز هزار گونه نور و یقین و برکت و رحمت را وارد کرده است و هر گونه دردی را از او دور می کند. (11)
ختم مجرب
برآورده شدن حاجت مشروع
1) یکی از برزگان و عارفان می گوید:
سوره یاسین را بسیار می خواندم و هر حاجتی که داشتم به تلاوت این سوره به این شکل مداومت می نمودم.
در سوره یس هفت «مبین» وجود دارد؛ به هر مبین که رسیدی این دعا را 3مرتبه بخوان:
«بسم الله الرحمن الرحیم، سبحان المنفّس عن کل مدیون، سبحان المفرج عن کل محزون، سبحان الناصر عن کل مظلوم، سبحان المخلص عن کل مسجون، سبحان من جعل خزائنه بین الکاف و النون، سبحان انما امره اذا اراد شیئاً ان یقول له کن فیکون، سبحان الذی بیده ملکوت کل شی و الیه ترجعون.»(12)
2) از حضرت سلمان فارسی رحمة الله روایت شده اگر کسی ده روز بعد از نماز صبح قبل از سخن گفتن با کسی، سوره یس را بخواند و این دعا را قبل از تلاوت سوره مزبور ده مرتبه بخواند بعد سوره را بخواند هر حاجتی را که بخواهد انجام شود. انشاءالله زیرا که اسم اعظم خداوندی در این داع است ودعا است:
«بسم الله الرحمن الرحیم، یا قدیم یا دائم یا حی و یا قیوم یا فرد و یا وتر یا واحد یا احد یا صمد یا من لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفواً احد و صلی الله علی محمد و اله اجمعین برحمتک یا ارحم الراحمین.»(13)
3) کسی که می خواهد مشکلش حل شود شب جمعه، چهار رکعت نماز بخواند و به این ترتیب که می آید:
در رکعت اول: بعد از سوره «حمد» سوره «یس» را بخواند و سپس به رکوع رود و هنگامی که سر از رکوع بر می دارد صد مرتبه این ذکر را بگوید:
«واذا سلک عبادی عنی فانی قریب اجیب دعوة الداع اذا دعان فلیستجیبوا لی ولیومنوا بی لعلهم یرشدون» (بقره، 186).
در رکعت دوم: حمد را دو مرتبه، سوره «یس» را یک مرتبه بخواند و بعد از آن قنوت را بجای آورد و به رکوع رفته و پس از سر برداشتن از رکوع همان ذکر (بقره، آیه 186) را صد مرتبه تکرار کند و به سجده رود و پس از دو سجده تشهد را بخواند اما بدون سلام برخیزد مثل کاری که در نماط طهر انجام می دهد.
در رکعت سوم: «حمد» را سه مرتبه و «یس» را یک بار و رکوع را بجای آورد و پس از سربرداشتن از رکوع این ذکر را صد مرتبه بگوید: «فسیکفیکهم الله و هو السمیع العلیم»(بقره، آیه 137).
در رکعت چهارم: حمد را چهار مرتبه بخواند و «یس»را یکبار بخواند و بعد از رکوع بگو: «یا ربِّ إدْفَعْ عَنّی الضُّرَّ وَ انْتَ اَرْحَمُ الراحِمینْ» .
پس از دو سجده و تشهد و سلام به سجده برود و پیشانی را برزمین بگذارد و صد مرتبه این ذکر را بگوید: «استغفرالله» و بعد از آن گونه راست را بر زمین بگذارد و صد مرتبه بگوید: «اللهم صل علی محمد و آل محمد» و بعد گونه چپ را بر زمین بگذارد و بگوید: «انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون» (یس، 82) و پس از آن حاجت را بخواهد که انشاءالله برآورده خواهد شد.(14)
4) برای برآورده شدن جمیع حاجات و سایر مهمات مجرب است به هر نیت که باشد سه نوبت سوره «یس» بخواند و هر نوبت که می خواند احتیاط می کند هرگاه به لفظ مبین می رسد یک انگشت خود را را گره می کند بعد از آنکه سوره را تمام کرد سه نوبت این دعا را بخواند:
«سبحان المفرج عن کل مهموم سبحان المنفس عن کل مدیون سبحان من جعل خزائنه بین الکاف و النون انّما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون فسبحان الذی بیده ملکوت کل شی ء و الیه ترجعون یا مفرج الهم فرج یا مفرج الهم فرج یا مفرج.» (15)

قرض گرفتن ، قرض دادن و سود جوی از آن در اسلام چه حکم دارد

حكم قرض وقرضه كه به قرض دهنده نفع وفايده برساند ..آيا سود وربا كفته مي شود؟
يكي از دوستان سؤال دارند كه آيا مسلماني كه برادر مسلمانش در هنكام ضرورت وحاجتمندي قرضه بدهد.. بول وبيسه نقدي ويا أجناس ديكري باز شخص مقروض را زير بار احسان خود آورده از او طلب همكاري كند در كارهاي دنيايي خود...آيا اين كار وتصرف قرض دهنده جواز دارد ؟ وآيا اين نفع وفايده كه به سبب قرض دادان به او ميرسد سود وربا كفته مي شود؟ وآيا ثواب قرض دادن او در نتيجه اين عمل باقي ميماند ويا به هدر ميرود؟

اولا : بايد بكويم كه جاي افتخار است كه يك مسلمان مي خواهد مسائل باريك ودقيق معاملات در روشني دين اسلام مورد بررسي قرارد دهد..كه مبادا در حرام وسود خوري واقع نشود..وسود خوري وسود كرفتن كناه كبيره بنداشته مي شود كه هم لعنت شده وهم جايكاهش در آتش دورخ در نظر كرفته شد ..
ثانيا: درين شكي نيست كه قرض دادن به مسلمان ثواب واجر عظيمي دارد واحسان ونيكو كاري بزرك شمرده مي شود، خداوند متعال در قرآن كريم مي فرمايد" مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً ۚ وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ( سورة البقرة 245)..
مسلماني كه نيكو كاري ميكند ودر انفاق في سبيل الله كوشان ميباشد ومسلمانان را قرض ميدهد وبراي رفع ضرورت حاجتمندان كوشان ميباشد خداوند برايش دها وهزارها نيكي نوشته مينمايد..
خداوند متعال قرض دادن به مسلمان را تشبيه به قرض دادن به ذات او تعالى نموده جهت تشويق بيشتر مسلمانان ...
ليكن از شروط قرض دادن اين است كه اين عمل خالصا بخاطر رضاي الله متعال باشد وقرض دهنده در بدل قرضه خود هيج طمع وتوقع فايده رساني از شخص مقروض را نداشته باشد درين صورت اجر كامل نصيب او ميكردد ومورد عنايت ورعايت خداوندي قرار ميكيرد... واكر شخص مقروض مورد احسان باري قرار دهد واو را تهديد نمايد وبرايش آزار وأذيت برساند ودر كارهاي دنيايي خود اوز استفاده كند درين صورت شخص قرض دهنده در سود خوري واقع شده نه تنها ثواب واجر قرض دادن را از دست ميدهد بلكه مرتكب كناه كبيره هم مي شود..علماء وفقهاء از قاعدة فقهي استدلال مي كنند كه " كل قرض ر منفعة فهو ربا" هر قرض وقرضه كه به قرض دهنده فايده ونفع دنياي برساند سود وربا كفته مي شود..
أما أكر قبلا در بين قرض دهنده وقرض كيرنده تعامل همكاري وجود داشته باشد باز درين صورت سود كفته نمي شود..
خداوند ما وشما را توفيق عمل نيك وصالح دهد..

 

نویسنده : بازدید : 4 تاريخ : شنبه 10 تير 1396 ساعت: 17:12
برچسب‌ها :